RODO – co musisz wiedzieć kiedy prowadzisz sklep internetowy

RODO – co musisz wiedzieć kiedy prowadzisz sklep internetowy?

RODO to rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które weszło w życie w maju 2018 roku. Jeszcze przed samym wprowadzeniem wywoływało mnóstwo emocji i kontrowersji, koniec końców nie okazało się to takie straszne, jak wszyscy sądzili. Mimo to, każdy kto prowadzi działalność gospodarczą musiał dostosować się do nowych przepisów – sklepy internetowe także. Co warto wiedzieć o RODO?

Co to jest RODO?

RODO, czyli Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, to regulacja, która weszła w życie w dniem 25 maja 2018 roku. Było to traktowane jako rewolucja, a niektórzy obawiali się skutków, jakie przyniesie – okazało się jednak, że wprowadzone zmiany nie były aż tak wielkie jak sądzono. Jeżeli ktoś prowadził biznes z zachowaniem przepisów z wcześniejszej ustawy, wprowadzenie RODO niewiele zmieniało. Dostosować musiał się jednak każdy, także sklepy internetowe. Co istotne – rozporządzenie to zostało opracowane przez Parlament Europejski, co miało ujednolicić przepływ danych na terenie całego UE.

Jak wdrożyć RODO w sklepie internetowym?

Regulacje związane z ochroną danych osobowych zostały dokładnie opisane, a ich wdrożenie nie jest wcale takie trudne. Trzeba oczywiście wiedzieć jeszcze jak to zrobić, ale i tutaj można sięgnąć po pomoc. Wdrożenie RODO pomaga przeprowadzić kancelaria Informatica Legis (informaticalegis.com), oferując także szkolenia oraz tworzenie dokumentacji zgodnej z wymogami. Pozwala to na sprawne, wygodne i szybkie dostosowanie się do przepisów bez obaw o konsekwencje i ewentualne zgłoszenia naruszenia danych osobowych. Zadbanie o bezpieczeństwo powinno być priorytetem każdego sprzedawcy, szczególnie jeżeli działa on w sieci.

Na co zwrócić uwagę przy wprowadzaniu RODO w sklepie internetowym?

Właściciele sklepów internetowych powinni zwrócić uwagę na kilka kwestii, które muszą zostać uwzględnione w działaniu samej strony. Przede wszystkim uwidacznia się to w nowym regulaminie, który musi informować o akceptacji przetwarzania danych osobowych. Poza tym konieczne jest uwzględnienie treści zgód marketingowych, aby były one zgodne z rozporządzeniem, a klient miał świadomość jak oraz w jakim celu są wykorzystywane jego dane (także te służące do automatycznego profilowania). Ważne jest także korzystanie z certyfikatu SSL, które jest dodatkowym zabezpieczeniem.

Co istotne, klient ma prawo do dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, przenoszenia, a także usunięcia. W razie naruszenia bezpieczeństwa, należy zgłosić to jak najszybciej. Ważna zasada – RODO daje możliwość klientom kontrolowania tego co i jak zbiera się na ich temat, więc dobrze kierować się tym, by zbierać tylko te dane, które są naprawdę niezbędne i potrzebne.

Czy RODO dotyczy każdego sklepu internetowego?

Tak. Zdecydowanie zapisy RODO obowiązują każdy sklep internetowy, co więcej, zobowiązani są do tego wszyscy sprzedający w internecie. Co za tym idzie, każdy chcący prowadzić biznes w sieci, musi wziąć pod uwagę przepisy o ochronie danych osobowych, a także dostosować się do nich. Dotyczy to tak samo widocznej dla klientów strony, jak i wszystkiego tego, co jest wewnątrz niej i leży w kompetencji administratora.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij