Regulamin sklepu internetowego — co musi zawierać?
Każdy przedsiębiorca sprzedający za pośrednictwem internetu powinien udostępniać klientom regulamin sklepu. Jego przygotowanie nie należy do najprostszych zadań. W internecie krąży wiele wzorów, jednak nie wszystkie odpowiadają aktualnym wymogom, a najmniejszy błąd w regulaminie, może przedsiębiorcę słono kosztować. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak go poprawnie sformułować i jakie informacje w nim zawrzeć.
Czy sklep internetowy musi mieć regulamin?
Teoretycznie każdy, kto prowadzi internetowy biznes, powinien go posiadać i udostępniać klientom, ale nie musi. Leży to całkowicie w interesie przedsiębiorcy. Określa to ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Regulamin sklepu internetowego przygotuj we współpracy z prawnikiem, ponieważ mnogość informacji, które muszą być w nim zawarte, mogą nastręczać sporych trudności. Musi on bowiem określać m.in. rodzaj i zakres usług, warunki ich świadczenia, wymagania techniczne, warunki zawierania i rozwiązywania umów i tryb postępowania reklamacyjnego. Nieposiadanie regulaminu będzie skutkowało tym, że klient będzie mógł wymagać od przedsiębiorcy spełnienia usługi w sposób, który jest niemożliwy do wykonania dla usługodawcy.
Co musi zawierać regulamin sklepu internetowego?
Każdy regulamin sklepu działającego w sieci musi zawierać zagadnienia wstępne dotyczące tożsamości przedsiębiorcy oraz wszelkie dane pozwalające na jego identyfikację i określające rodzaj prowadzonej działalności. W zagadnieniach wstępnych umieszcza się nazwę usługi i nazwę firmy ją świadczącej. Muszą znaleźć się tu również dane teleadresowe, numer wpisu do KRS oraz numery NIP i REGON. W tej części nie zaszkodzi zawszeć także definicji używanych w dalszej kolejności pojęć jak „usługodawca”, „usługobiorca”, „administrator danych osobowych” itp. To pozwala uniknąć nieporozumień związanych z błędną interpretacją zapisów regulaminu.
W treści regulaminu powinno znaleźć się określenie warunków korzystania z usługi wyjaśniające warunki techniczne konieczne do odbioru usługi przez klienta. Ten zapis dotyczy systemu operacyjnego, przeglądarki bądź wtyczek potrzebnych do obsługi strony. Można zawrzeć również informacje o konieczności zaakceptowania warunków regulaminu jeszcze przed dokonaniem zakupu w danych sklepie internetowym, założenia konta lub potwierdzenia pełnoletności kupującego.
Kolejnym aspektem regulaminu muszą być zasady wykonywania umowy określające usługi oraz związane z nimi działania dozwolone i zabronione. Dotyczy to sposobów dostarczania towaru i metody płatności. W tej części należy także zawrzeć informacje związane ze skutkami niewywiązywania się z warunków umowy oraz czas świadczenia usług.
Bardzo ważną częścią regulaminu sklepu internetowego są zapisy dotyczące zawierania, zmiany oraz rozwiązywania umowy. Tworząc ją, należy bezwzględnie przestrzegać praw konsumentów, którzy w przypadku zawarcia umowy na odległość, mają prawo do odstąpienia od niej bez podania przyczyny. Konieczna jest jednak deklaracja na piśmie złożona w terminie 10 dni od dnia przekazania zakupionej rzeczy. W przypadku odstąpienia od umowy uważana jest ona za niezawartą, a konsument jest zwolniony z jakichkolwiek zobowiązań.
Natomiast przedsiębiorca, zawierając umowę na odległość, ma obowiązek poinformować klienta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Taką informację najlepiej dołączyć do przesyłki.
W końcowej części regulaminu dobrze opisać również inne zagadnienia jak zasady udzielania gwarancji na sprzedawane produkty czy sposób postępowania w przypadku reklamacji.