Audyt stanowi szczególny rodzaj kontroli i analizy procesów funkcjonujących w obrębie każdego przedsiębiorstwa. Poszczególne firmy decydują się na jego przeprowadzenie przede wszystkim w celu zidentyfikowania i skutecznego wyeliminowania możliwych błędów i nieprawidłowości w funkcjonowaniu ich działalności. Profesjonalnie przeprowadzony audyt dostarcza bowiem cennych informacji, które mogą mieć kluczowy wpływ na usprawnienie działania przedsiębiorstwa. Istnieją dwa główne rodzaje audytu: zewnętrzny oraz wewnętrzny. Sprawdź, czym różnią się te instrumenty i dowiedz się, dlaczego warto je wdrożyć!
Czym jest audyt firmy?
Audyt firmy to – mówiąc najprościej – szczegółowa ocena sposobu funkcjonowania danego przedsiębiorstwa. W jego ramach przeprowadza się badania i wnikliwe analizy, a także weryfikuje dokumentację i sporządza stosowne raporty. Celem tych działań jest każdorazowo poszukiwanie dróg i rozwiązań do skutecznego rozwoju firmy.
Profesjonalnie przeprowadzony audyt zewnętrzny i wewnętrzny firmy niesie za sobą szereg korzyści. Wnioski sporządzone na jego podstawie mogą być bodźcem do skutecznej optymalizacji systemów i mechanizmów funkcjonujących w przedsiębiorstwie, a także wyznacznikiem zmian, jakie warto wdrożyć w przyszłości, aby umożliwić jeszcze efektywniejszy rozwój firmy. Efektem prawidłowo wykonanego audytu powinna być zmiana niewydajnych, przestarzałych rozwiązań i wdrożenie na ich miejsce optymalnych i bardziej opłacalnych procedur, które zwiększą produktywność przedsiębiorstwa i pozwolą skuteczniej osiągać wyznaczone cele biznesowe. Procedura audytu realizowana jest w dwóch formach – powszechnie wyróżnia się audyt zewnętrzny oraz audyt wewnętrzny.
Audyt zewnętrzny firmy
Audyt zewnętrzny, w przeciwieństwie od audytu wewnętrznego, każdorazowo przeprowadzany jest przez niezależnych audytorów lub uprawnione do tego instytucje audytowe. Takie rozwiązanie gwarantuje wysoki stopień obiektywizmu wobec kontrolowanej jednostki. Spojrzenie na ogólną sytuację firmy przez wyspecjalizowaną w tym obszarze osobę z zewnątrz często pozwala również podejść do problemów biznesowych z zupełnie nowej perspektywy, dostarczając innowacyjnych rozwiązań. Ten rodzaj kontroli przedsiębiorstwa ma najczęściej charakter fakultatywny – zazwyczaj firma może dobrowolnie zdecydować o potrzebie wykonania takiego audytu, jednak zdarzają się również przypadki, gdy jego przeprowadzenie jest obowiązkowe. Zgoda na wykonanie audytu wiąże się z otrzymaniem stosownego certyfikatu.
Audyt wewnętrzny firmy
Na wykonanie audytu wewnętrznego firmy decydują się w szczególności przedsiębiorcy, którzy poszukują możliwości na skuteczną optymalizację procesów zachodzących w ich organizacji. Jak podaje oficjalna definicja sporządzona przez The Institute of Internal Auditors (IIA), audyt wewnętrzny jest niezależną działalnością doradczą i weryfikującą, która w swym założeniu ma wpłynąć na usprawnienie operacyjne firmy.
Kluczowym celem audytu wewnętrznego jest profesjonalne doradzanie w procesach zarządzania ryzykiem oraz eliminowanie możliwości powstawania niepożądanych nieprawidłowości. Za jego przeprowadzenie odpowiedzialni są odpowiednio wykwalifikowani audytorzy, których podstawowym zadaniem jest zweryfikowanie stanu systemu zarządzania w danej jednostce. Rolą audytorów wewnętrznych jest ponadto wdrażanie do przedsiębiorstwa odpowiednich zasad bezpieczeństwa oraz minimalizowanie ryzyka. Działania podejmowane w ramach audytu skupiają się także na wnikliwie analizie wydarzeń, które wystąpiły w danej organizacji w przeszłości. Dzięki temu można nie tylko trafnie identyfikować bolączki systemu, ale również skutecznie usprawniać i udoskonalać procesy zachodzące w firmie.