Networking staje się w Polsce coraz popularniejszy. Przedsiębiorcy szukają sposobów na to, jak stać się bardziej rozpoznawalnymi, jak wypromować swój biznes w branży. Sprzyjają temu właśnie spotkania networkingowe, które są regularnie organizowane w wielu polskich miastach. Czym konkretnie jest networking i jak pomaga on w rozwoju biznesu?
Co to jest networking?
Networking to istotny element relacji biznesowych. Choć przez wiele osób jest on określany jedynie „wymianą wizytówek” na spotkaniach networkingowych, jest to coś więcej. Networking to nawiązywanie nowych kontaktów, wymiana informacji, pozyskiwanie wiedzy o rozwiązywaniu pojawiających się problemów w prowadzeniu biznesu w określonej branży. Czym jest i jak pomaga networking, szczegółowo wyjaśnia blog SpotkajBiznes.pl, na którym jest jeszcze więcej przydatnych informacji dla przedsiębiorców.
Spotkania networkingowe – na czym polegają?
Networking opiera się w znacznej mierze na spotkaniach biznesowych. Te są przeważnie organizowane przez kluby networkingowe. Jednym z najpopularniejszych jest grupa BNI, warszawski oddział powstał jeszcze w 2006 roku. Dziś w wielu miastach odbywają się regularne spotkania takich klubów, na których można pozyskać nowe kontakty i zaprezentować swoje usługi.
Zalety networkingu dla biznesu
Wśród zalet networkingu wymienia się głównie pozyskanie nowych kontaktów. Spotkania dają możliwość rozmowy, wymiany doświadczeń, czasem też nawiązania wartościowej współpracy. W ten sposób można więc zyskać nowych klientów, co jest największą zaletą dla osób prowadzących własne biznesy.
Networking to też większa rozpoznawalność. Każdy przedsiębiorca chce, by jego firma była zauważalna na rynku. Obecność na spotkaniach networkingowych, poszerzanie kontaktów, polecanie swoich usług właśnie to umożliwiają.
Networking biznesowy to również wymiana doświadczeń. W klubach są osoby, które działają w biznesie często przez wiele lat. Wspólne rozmowy, dzielenie się wiedzą, know-how pozwala na udoskonalenie własnej firmy, co może przełożyć się na powodzenie w dalszych działaniach.
W zaletach networkingu wymienia się wzajemną pomoc. Ma ona działać w obie strony. Budowanie sieci kontaktów polega na pomocy. Warto nie wstydzić się wychodzenia z inicjatywą, ale też nie odrzucać pomocy, jeśli to druga strona ją zaproponuje. Wsparcie w biznesie jest bardzo cenne.
Uczestniczenie w spotkaniach networkingowych może zaowocować nowymi pomysłami. Rozmowa z innymi przedsiębiorcami, bazowanie na doświadczeniach innych osób, może pomóc w stworzeniu czegoś innowacyjnego. W dodatku od razu można poznać opinie innych na ten temat, co pozwoli na lepsze dopracowanie pomysłu.
Networking to sposób na wzmocnienie rozwoju osobistego. Organizatorzy takich spotkań często organizują różnego rodzaju konferencje, szkolenia. Zapraszają do nich osoby, które dobrze znają i są świadomi tego, że są one doświadczone w określonym obszarze, mają sporą wiedzę i chętnie się nią dzielą. Networking daje więc możliwość zaprezentowania się w świecie biznesu także w charakterze eksperta w danej dziedzinie.