Czy warto prowadzić buzz marketing?

Wrzucanie treści do sieci, to obecnie jeden z najprostszych sposobów na to, aby dotrzeć do dużego grona odbiorców. Sieć umożliwia precyzyjne targetowanie, co jest cenionym rozwiązaniem przez wielu przedsiębiorców. Niektórzy ulegają tej prostocie. Wobec możliwości, które daje internet, wydaje się, że wystarczy wrzucić do internetu cokolwiek, aby przykuło to uwagę internautów i zdobyło zainteresowanie. Zdarza się, że takie generowanie sztucznych opinii czy spamowanie jest uznawane za buzz marketing. O to, czym naprawdę jest marketing szeptany i czy warto prowadzić buzz marketing, zapytaliśmy Piotr Sulewskiego – biegłego w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie. Na co dzień eksperta WMH Agency!

Co to jest buzz marketing?

Buzz marketing to jedna z form marketingu cyfrowego, która polega na wywoływaniu naturalnych, spontanicznych dyskusji na temat marki w sieci. Co ważne, dyskusje te nie mogą być sztuczne, czy w jakikolwiek sposób wymuszone. Dodawanie opinii z fikcyjnych kont i tym podobne praktyki nie mają nic wspólnego z buzz marketingiem. Rola marketingowców w działaniach buzz marketingowych jest więc niezwykle ograniczona.

Zamyka się ona w wywoływaniu dyskusji i zachęceniu internautów do interakcji, a także w późniejszym etapie w monitorowaniu ich rozmów oraz wdrożonych działań. Dzięki temu buzz marketing jest naprawdę tanią i skuteczną formą reklamy. Z pewnością docenią to przedstawiciele małych i średnich firm, które muszą stanąć w szranki z tak uznaną i cenioną konkurencją, jak CD Projekt, Ciech, Aflofarm, Dino, InPost, Ero-Net, Blue Media, Comarch, Fabryki Mebli Forte czy Mlekovita.

W jaki sposób firmy prowadzą buzz marketing?

Istnieje wiele rodzajów buzz marketingu, które można wykorzystać w niemal każdej branży. Wśród nich znajdziesz zarówno buzz marketing, polegający na wykorzystaniu zasięgów znanych i uznanych osobowości medialnych (np. influencerów, celebrytów itp.), a także „szeptankę” polegającą na wykorzystaniu i budowaniu własnych zasięgów. Opracowanie odpowiedniej strategii buzz marketingowej, wymaga odpowiedzi na wiele pytań. Zanim dobierzesz optymalny rodzaj buzz marketingu, musisz wiedzieć m.in.:

  • Jaka jest twoja grupa docelowa i jakie są jej potrzeby?

  • Jakie będą miejsca w sieci, w których będziesz wdrażać swoje działania (np. social media, fora internetowe, strona WWW, blogi etc.)?

  • Jaki jest obecnie wizerunek twojej marki?

  • Jakie cele chcesz osiągnąć? W jakim czasie i przy jakim budżecie?

Eksperci WMH Agency na co dzień pomagają przedsiębiorcom w opracowaniu i wdrożeniu odpowiednich strategii marketingowych. Jeśli potrzebujesz pomocy bądź zastanawiasz się, na co warto zwrócić uwagę w przypadku twojej firmy i branży, w której na co dzień się obracasz, skontaktuj się z przedstawicielem Warsaw Media House.

Jak wygląda buzz marketing na przykładach?

Product seeding i trendsetting to jedne z przykładów buzz marketingu związanych z wykorzystywaniem zasięgów znanych osób do budowania własnego wizerunku firmy. Wbrew pozorom takie współprace nie muszą być kosztowne. Ambasadorami marki nie muszą zostawać postaci z pierwszych stron gazet. Nawet influencerzy o mniejszych zasięgach potrafią mieć niebagatelny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Na takie współprace decydowały się już marki takie jak Żywiec Zdrój czy BNP Paribas.

Zupełnym przeciwieństwem tych rodzajów buzz marketingu jest community marketing czy evangelist marketing. To przykłady buzz marketingu, które polegają na powolnym i systematycznym budowaniu własnych zasięgów m.in. poprzez prowadzenie social mediów, firmowego bloga etc. oraz zachęcenie internautów do dyskusji i reakcji na udostępnione treści. Jeśli będą one merytoryczne, wysokojakościowe, użytkownicy po pewnym czasie sami zaczną je udostępniać i polecać innym. Zostaną więc ambasadorami marki.

Jakie są zalety buzz marketingu?

Zalety buzz marketingu można bardzo dobrze wywnioskować z powyższego tekstu. Wiesz już, że jest to tania i skuteczna reklama, która pozytywnie wpływa na ruch organiczny. Dzięki marketingowi szeptanemu możesz z łatwością dotrzeć do swoich potencjalnych odbiorców i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na fakt, że buzz marketing buduje świadomość na temat marki i przynosi efekty długofalowe. Jest więc lepszy niż tradycyjna forma reklamy.

Autor: Piotr Sulewski, biegły sądowy w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie; Prezes Zarządu WMH sp. z o.o. sp.k

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij