RODO – co musisz wiedzieć kiedy prowadzisz sklep internetowy?
RODO to rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które weszło w życie w maju 2018 roku. Jeszcze przed samym wprowadzeniem wywoływało mnóstwo emocji i kontrowersji, koniec końców nie okazało się to takie straszne, jak wszyscy sądzili. Mimo to, każdy kto prowadzi działalność gospodarczą musiał dostosować się do nowych przepisów – sklepy internetowe także. Co warto wiedzieć o RODO?
Co to jest RODO?
RODO, czyli Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, to regulacja, która weszła w życie w dniem 25 maja 2018 roku. Było to traktowane jako rewolucja, a niektórzy obawiali się skutków, jakie przyniesie – okazało się jednak, że wprowadzone zmiany nie były aż tak wielkie jak sądzono. Jeżeli ktoś prowadził biznes z zachowaniem przepisów z wcześniejszej ustawy, wprowadzenie RODO niewiele zmieniało. Dostosować musiał się jednak każdy, także sklepy internetowe. Co istotne – rozporządzenie to zostało opracowane przez Parlament Europejski, co miało ujednolicić przepływ danych na terenie całego UE.
Jak wdrożyć RODO w sklepie internetowym?
Regulacje związane z ochroną danych osobowych zostały dokładnie opisane, a ich wdrożenie nie jest wcale takie trudne. Trzeba oczywiście wiedzieć jeszcze jak to zrobić, ale i tutaj można sięgnąć po pomoc. Wdrożenie RODO pomaga przeprowadzić kancelaria Informatica Legis (informaticalegis.com), oferując także szkolenia oraz tworzenie dokumentacji zgodnej z wymogami. Pozwala to na sprawne, wygodne i szybkie dostosowanie się do przepisów bez obaw o konsekwencje i ewentualne zgłoszenia naruszenia danych osobowych. Zadbanie o bezpieczeństwo powinno być priorytetem każdego sprzedawcy, szczególnie jeżeli działa on w sieci.
Na co zwrócić uwagę przy wprowadzaniu RODO w sklepie internetowym?
Właściciele sklepów internetowych powinni zwrócić uwagę na kilka kwestii, które muszą zostać uwzględnione w działaniu samej strony. Przede wszystkim uwidacznia się to w nowym regulaminie, który musi informować o akceptacji przetwarzania danych osobowych. Poza tym konieczne jest uwzględnienie treści zgód marketingowych, aby były one zgodne z rozporządzeniem, a klient miał świadomość jak oraz w jakim celu są wykorzystywane jego dane (także te służące do automatycznego profilowania). Ważne jest także korzystanie z certyfikatu SSL, które jest dodatkowym zabezpieczeniem.
Co istotne, klient ma prawo do dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, przenoszenia, a także usunięcia. W razie naruszenia bezpieczeństwa, należy zgłosić to jak najszybciej. Ważna zasada – RODO daje możliwość klientom kontrolowania tego co i jak zbiera się na ich temat, więc dobrze kierować się tym, by zbierać tylko te dane, które są naprawdę niezbędne i potrzebne.
Czy RODO dotyczy każdego sklepu internetowego?
Tak. Zdecydowanie zapisy RODO obowiązują każdy sklep internetowy, co więcej, zobowiązani są do tego wszyscy sprzedający w internecie. Co za tym idzie, każdy chcący prowadzić biznes w sieci, musi wziąć pod uwagę przepisy o ochronie danych osobowych, a także dostosować się do nich. Dotyczy to tak samo widocznej dla klientów strony, jak i wszystkiego tego, co jest wewnątrz niej i leży w kompetencji administratora.