Odpowiednio dobrany silnik dla sklepu internetowego zapewni nie tylko sprawność w działaniu, ale także ułatwi zarządzanie witryną. Oprogramowanie może więc zaważyć na tym, czy biznes będzie się rozwijał i przyciągał nowych klientów. Co mamy do wyboru i który silnik sprawdzi się dla większości rozwiązań? Podpowiadamy.
Co to jest silnik sklepu internetowego?
Właśnie tak nazywamy oprogramowanie, dzięki któremu sklep online działa sprawnie. Każdy przedsiębiorca może skorzystać z różnych opcji silników, różniących się między sobą funkcjonalnością i poziomem zaawansowania. Kluczem jest wybór takiego narzędzia, które będzie pasowało do naszego modelu biznesowego. Dzięki temu będziemy mogli już na początku oszacować koszt sklepu internetowego i planować dalsze etapy rozwoju.
Jakie są typy silników sklepów internetowych?
Możemy wyróżnić trzy kategorie. Każdej z nich warto poświęcić chwilę uwagi.
1. Open source
O popularności silników open source decyduje przede wszystkim bezpłatny dostęp do tego narzędzia. Jego kod źródłowy można modyfikować. To daje dużą swobodę w dostosowaniu silnika do swoich potrzeb. To świetne rozwiązanie, z którego korzysta wiele sklepów online w Polsce.
Do najpopularniejszych rozwiązań open source zaliczamy:
- WooCommerce – całkowicie darmowe narzędzie, choć trzeba się liczyć z koniecznością zakupu wtyczek, aby rozszerzyć funkcjonalność. To rozwiązanie łatwe w zarządzaniu i stale aktualizowane.
- Prestashop – bardzo łatwy w instalacji i zarządzaniu. Prestashop będzie idealnie pasował do większości sklepów internetowych. Posiada prosty i intuicyjny w obsłudze panel administracyjny, a jednocześnie jest atrakcyjny graficznie. Ogromnym plusem jest także możliwość śledzenia statystyk dotyczących działalności sklepu online. Bez problemu pozwala zarządzać produktami, komunikować się z klientami i realizować nowe zamówienia. W porównaniu z WooCommerce, Prestashop jest bardziej rozbudowanym oprogramowaniem, które bez problemu posłuży nawet do obsługi bardzo dużego sklepu. Stosują go więc chętnie międzynarodowe marki, które prowadzą sprzedaż w różnych krajach.
- Magento – najczęściej wykorzystywany dla wyjątkowo dużych sklepów, które potrzebują innowacyjnych i dedykowanych rozwiązań – a więc wtyczek, które w przypadku innych narzędzi trzeba dodatkowo zakupić. Magento jest opcją abonamentową.
Czy silnik open source ma jakieś wady? Warto pamiętać, że otwarty kod źródłowy ułatwia dostęp hakerom. Dlatego warto dobrze się zabezpieczyć, polegając na wiedzy doświadczonych specjalistów, którzy pomogą zabezpieczyć sklep.2.
2. SaaS
Te platformy cechuje jeszcze łatwiejsza obsługa niż w przypadku open source. To dobre rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą skupić się na marketingu i budowaniu marki, a w mniejszym stopniu poświęcać uwagę kwestiom technicznym. Silniki SaaS dają dostęp do sklepów, które są już gotowe, wystarczy je tylko dopasować do swoich preferencji i potrzeb. Warto wiedzieć, że oprogramowanie typu SaaS jest abonamentowe, przez co sklep internetowy – cena – będzie generować nieco większe koszty. Silnik Saas to również dobra opcja dla osób, które chcą wystartować w branży e-commerce błyskawicznie. Dodatkowo, SaaS (podobnie jak Prestashop czy Woocommerce) pozwoli połączyć sklep z takimi narzędziami zewnętrznymi, jak kurierzy, hurtownie, czy systemy księgowe.
Jakie są wady silników Saas? Przede wszystkim opłata abonamentowa, a także brak możliwości przekształcania kodu źródłowego.
3. Silniki dedykowane
To doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą postawić swój sklep od podstaw. Rozwiązanie to szyje się na miarę, z uwzględnieniem życzeń i potrzeb klienta. To daje duże możliwości jeżeli chodzi o personalizację sklepu, ale jednocześnie pociąga za sobą spore koszty. Poza tym, czas realizacji projektu zajmie przynajmniej kilka miesięcy.
Na co zwracać uwagę, wybierając silnik do sklepu internetowego?
1. Bierz pod uwagę funkcjonalność i skalowalność
A więc wszystkie opcje, które sprawią, że sklep będzie łatwy w obsłudze i umożliwi Ci rozwój biznesu. W ten sposób z czasem Twój sklep „nie wyrośnie“ z silnika, a Ty nie będziesz tracić czasu na wprowadzanie poważnych zmian technicznych. Na tym polu na pewno wyróżnia się Prestashop, który nie sprawia problemów w obsłudze, minimalizuje koszt sklepu internetowego (jest bezpłatny) i w standardzie zawiera wszystkie opcje niezbędne do sprawnej realizacji zamówień klientów.
A tu pod uwagę należy brać m.in. zarządzanie produktami i kategoriami, integrację z systemem magazynowania i płatności, czy możliwość tworzenia rabatów. Poza tym, Prestashop obsłuży zarówno mały, jak i bardzo rozbudowany sklep online. W zakres jego funkcjonalności wchodzi między innymi:
- Kompleksowa obsługa sprzedaży, w tym również systemu fakturowania
- Szybkie dodawanie i katalogowanie produktów
- Kompletna obsługa klientów, a także ich rejestracja itp.
- Możliwość modyfikacji wyglądu strony do potrzeb użytkownika
- Obsługa płatności
- Zarządzanie wysyłkami
- Możliwość tworzenia akcji marketingowych
- Tłumaczenie strony na inne języki
- Opcja dodawania zarówno bezpłatnych jak i odpłatnych modułów, które rozszerzą możliwości działania sklep
2. Czas, jaki potrzebny jest na uruchomienie sklepu internetowego
Jeżeli możesz poświęcić na to kilka miesięcy, warto skorzystać z open source, gdzie istnieje opcja personalizacji witryny. Jeżeli jednak musisz otworzyć sklep w oka mgnieniu – lepszym rozwiązaniem będzie SaaS. Weź jednak pod uwagę, że pośpiech nigdy nie jest dobrym doradcą! Lepiej dopracować sklep i wybrać dla siebie bardziej rozbudowane narzędzie.
3. Budżet
Koszt sklepu internetowego będzie różnił się w zależności od tego, czy wybierzesz silniki open source, SaaS, czy dedykowane. Open source i silniki dedykowane będą wymagały zdecydowanie większych nakładów finansowych niż SaaS.
4. Obsługa techniczna
Prowadzenie biznesu w branży e-commerce wymaga trzymania ręki na pulsie i dostosowywania się do dynamicznie rozwijającego się rynku. Warto więc korzystać ze wsparcia specjalistów z obszaru IT, którzy profesjonalnie postawią sklep i zaproponują najlepsze rozwiązania. Późniejsza opieka także będzie na wagę złota, zwłaszcza w kwestii niezbędnych aktualizacji. Zespół wsparcia jest niezbędny, ale jeżeli chcesz działać na własną rękę, skieruj uwagę na silniki SaaS.
5. Rozwój platform
Zarówno Prestashop, jak i WooCommerce cały czas się rozwijają. Nadążanie za nowościami ma wielkie znaczenie, bo jak podaje Krajowy Rejestr Sądowy ( za rok 2022), w Polsce zarejestrowanych jest ponad 54 tysiące sklepów internetowych, a miesięcznie rejestruje się około 865 sklepów. Handlem w sieci zajmuje się 250 tysięcy firm. To oznacza dużą konkurencję. Sklepy internetowe, które są funkcjonalne, atrakcyjne wizualnie i wielojęzyczne mają szansę przyciągać uwagę klientów. Zwłaszcza, jeżeli postawisz także na wsparcie SEO i pozycjonowanie. Silnik sklepu internetowego powinien więc bez problemu udźwignąć nowe rozwiązania i rodzące się potrzeby.
Podsumowując: wybierając silnik sklepu internetowego myśl przyszłościowo. Staraj się nie oszczędzać na rozwiązaniach, ale też optymalizuj budżet, aby móc opłacić także działania marketingowe. Jeśli działasz na bardzo małą skalę, Woocomerce wystarczy na początek. Jeżeli jednak chcesz się dynamicznie rozwijać i w przyszłości wprowadzić wiele produktów do sklepu, od razu zdecyduj się na Prestashop.
Pamiętaj, że wiedza doświadczonych specjalistów z obszaru IT pozwoli uniknąć wielu błędów. Skorzystaj więc z pomocy, aby szybciej wystartować ze sklepem i od razu cieszyć się dopracowanymi efektami!